środa, 28 marca 2012

Taktyka w warcabach - kombinacje

Przedstawiam wam zbiór kombinacji do samodzielnego rozwiązania. Podzieliłem je według własnego uznania na trzy poziomy w zależności od skali trudności. Starałem się wybierać kombinacje rzadko spotykane, niebanalne. Wszystkie przechodzą w wersji klasycznej (brazylijskiej) oraz są forsowne (nie ma cichych ruchów).Warto od czasu do czasu rozwiązywać kombinacje. Zwiększamy dzięki temu naszą moc obliczeniową oraz otwieramy się na kreatywne rozwiązania. Ważne, aby nie przestawiać pionków manualnie! Wszystko należy liczyć  w myślach , przecież w partii nikomu nie wolno przestawiać na "próbę". Jeżeli nie jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania, dajmy sobie chwile wytchnienia. Można też odłożyć to na inny dzień. Warto rozwiązywać kombinacje szczególnie tuż przed partiami turniejowymi jak to miał w zwyczaju wielokrotny mistrz świata Ton Sijbrands. Taka praktyka pobudza nasz mózg do myślenia dzięki czemu łatwiej nam się liczy w czasie realnej partii. Jesteśmy w stanie liczyć dalej i bardziej dokładnie. Jeśli ktoś po wielu próbach nie będzie w stanie rozwiązać kombinacji, bądź będzie powątpiewał w fakt jej istnienia - proszę pisać w komentarzach, a ja podam rozwiązanie. Życzę przyjemnej zabawy.

Poziom 1 ( kurnik 1800-1900 )



wygrana białych



kombinacja białych i kontra czarnych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych

Poziom 2 ( kurnik 2000 - 2100 )



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



kombinacja białych i kontra czarnych



zaczynają białe i wygrywają ( z  pierwszym wolnym ruchem )



wygrana białych

Poziom 3 ( kurnik 2100+ )



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych



wygrana białych

Źródła:

  • Yuri Reznik "Бразильская версия - вид шашечной конверсии"
  • Marcin Grzesiak "Gramy w warcaby"
  • Aleksander Getmański "Tajemnice 64-polowej damy"
  • Opracowanie własne

9 komentarzy:

  1. życzę wytrwałosci w tworzeniu bloga. Nie wiadomo kiedy, znajdzie się osoba, która będzie szukała informacji o warcabach. Pozdrawiam Stanisław

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgodnie z obietnicą na początku przed kombinacjami warcabowymi, że podane będzie rozwiązanie po napisaniu w komentarzach, informuję, że po wielu próbach nie udało mi się znaleźć rozwiązania kombinacji będącą przedostatnią w dziale o poziomie 2 (kurnik 2000 - 2100) czyli 7 z kolei w tym dziale, gdzie białe zaczynają i wygrywają z pierwszym wolnym ruchem. (Nawiasem mówiąc wygodniejsze byłoby ponumerowanie wszystkich diagramów).
    Z uwagi na groźbę czarnych 1. ... f6-g5 2. h4:d4 c5:c1 pierwszy ruch białych jest niejako wymuszony
    1. h2-g3 f4:h2 i następnie
    2. d2-e3 i wymuszone dla czarnych jest 2. ... f8-g7
    3. c3-b4 (bo groziło e5-d4) g7-h6 (ale nie e5-d4, bo 4. h4-g5 f6:h4 5. f2-g3 h2:d2 6. e1:e5 d6:f4 7. b4:b8)
    4. e1-d2 h6-g5 (i znów nie e5-d4, bo 4. f2-g3)
    5. d2-c3 e5-f4
    6. e3-d4 c5:e3
    7. f2:d4 e5-f4 i nie widać jak białe mogą wygrać, a nawet przegrywają.
    Pytanie: W którym ruchu biały powinny inaczej zagrać, aby wygrać? Bardzo będę wdzięczny za odpowiedź! - Władysław P.

    OdpowiedzUsuń
  3. 1. f2-e3 f6-g5 2.h4:d4 h8-g7 3. e3:g5 c5:c1 4. h2-g3 c1:h6 5. g3-f4 h6:b4 6. a3:a7 X.

    OdpowiedzUsuń
  4. w Partii nr 2 biały nie wygra...

    OdpowiedzUsuń
  5. W "partii" (diagramie) numer 2 jest jasno napisane, że białe nie wygrywaja. Przeprowadzaja kombinację, zaś czarne robią kontr uderzenie i to one wygrywają partię.

    OdpowiedzUsuń
  6. poziom 3 partia 5 białe nie wygrają

    OdpowiedzUsuń